30 november 2011

Vinterfil

I morgon är det den första riktiga vinterdagen, sett till när årstiderna börjar i alla fall. Om jag däremot tittar ut genom fönstret skulle jag inte kunde se att vintern är på väg hit, för idag stormar det som sjutton. 

Idag är det "Andersdagen", en dag som enligt Bondepraktikan ska vara den dag som bestämmer vilket väder det blir i jul; "Anders slaskar, julen braskar- Anders braskar, julen slaskar". Med Bondepraktikan och dagens väder i tanken kommer jag alltså få en kall vinter med snö...

Nåväl, första december i morgon så varför inte starta denna vinter med "Vinterfil" dvs. en god skål med filmjölk toppad med saftig och söt apelsin, torrostade solrosfrön och söta aprikoser.

Idag kände jag mig dock lite kulen så filen ersattes med värmande gröt som toppades med apelsin, frön och torkade aprikoser. Gott det också, men filvarianten är verkligen väl värd att testa så gör det.
Vinterfil- 1 skål
  • 2 dl (mjölkfri) fil/yoghurt
  • 1 apelsin, skalad och tärnad
  • 3 torkade aprikoser, grovt hackade
  • 1 msk torrostade solrosfrön
Blanda apelsin, aprikos och solroskärnor. Toppa filen/yoghurten med blandningen. Komplettera ev. med müsli eller flingor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar