16 november 2011

Tofuyoghurt

Nu börjar hösten göra sitt intåg här där jag bor, får se om det snart slår över till vinter. Dagarna blir kortare, sett till solens tid på himlen, och det känns sådär.

Idag har jag passat på att njuta av solen och den värme som varit trots denna breddgrad. Tyvärr är kameran, som sagt, sönder så jag kan inte fota dessa fina dagar för att minnas dem de dagar då det är snöigt och dant ute. 

Istället för att fota har jag återupptagit läsandet, det var ett tag sedan jag läste en massa böcker, så nu har jag det jag gör. Just nu läser jag en fin, men sorglig bok om Göteborgsbranden.

Tänkte tipsa om ett gott mellanmål som går snabbt att mixa ihop; Tofuyoghurt. Det är lite lyxigare än många andra mellanmål, men ibland ska man ju få ha det också. 

Tofuyoghurt- 1 port 
  • 200 g silkestofu 
  • 1½ msk agavesirap 
  • 1 msk citronsaft 
  • en nypa salt 
  • 1 krm vaniljpulver alt. 1 tsk vaniljsocker 
  • 1 dl bär, t ex hallon
  • ev. kanel
Lägg tofu, honung, citronsaft, vanilj och salt i en bunke/skål och mixa det med en stavmixer. Blanda därefter ner blåbär och hallon i blandningen och rör om. 

Lägg upp "yoghurten" i en skål och toppa med t.ex nötter, gryn eller flingor. Pudra ev. över lite god krydda (t ex kanel, kardemumma el. ingefära).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar