13 november 2011

Tankar om julen

Ännu en jul går oss snart till mötes. För mig är julen mest en högtid i almanackan, en högtid som jag inte firar. För mig är julen först och främst gemenskap och har man inte den kan det kvitta att fira den om man mår bättre av det. 

De senaste åren har vi knappt haft jul hemma, inte mer än pepparkakor, lussebullar och varm choklad till advent, därefter blir det lite annan julig mat, men inget firande strax före, på eller efter julafton. 

För mig är inte julen längre en pina, men den har varit. Jag tror inte att jag har haft en enda bra jul under mitt liv.

Inför varje jul tänker jag på människor som sitter ensamma under jul och nyår, på människor som inte ens har råd med en liten julklapp eller julmat eller på människor som far illa av alkohol på ett eller annat sätt. 

Alkohol förekommer ju även andra dagar än julen, men på julen är det ju kallt ute och som barn kanske det är svårare att ta sin tillflykt till en kompis, just för att julen är så "helig", familjen och släkten ska vara samlad. 

För några veckor sedan tilltalade en kvinna mig i affären när jag stod i kassakön. Denna kvinna berättade att hon hade det svårt ekonomiskt och att det kändes jobbigt nu inför jul när hon ska köpa julklappar till sina fem barn plus barnbarn. 

Jag sa inte så mycket, men tänkte att det var sorgligt att hon kände så. Jag tror verkligen att barn har förståelse för att ens förälder/föräldrar inte har råd att köpa julklappar inför jul eller en födelsedag.

Det är sorgligt att vi lever i ett samhälle där mycket mäts i prylar eller liknande. När jag växte upp var jag införstådd med att jag inte skulle eller kunde få så mycket julklappar som mina vänner, men jag var inte ledsen för det, huvudsaken var att jag fick lugn och ro, något som jag sällan fick, men jag överlevde.

Vet egentligen inte vad jag vill få fram av detta, eller jo det vet jag; Ta hand om varandra och visa er omtanke genom allmän vänlighet och då menar jag inte genom att ge prylar. Ge bort en get, skaffa ett fadderbarn (om du inte redan har det), bli fadder åt en tiger, krama din mamma/pappa/mor-/farförälder, kolla upp om det behövs volontärer hos t ex kyrkan, Stadsmissionen etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar