30 november 2011

Saffranspannkaka

Igår tipsade jag om Ålandspannkaka med mannagryn och här kommer receptet på det som kanske är Sveriges motsvarighet (?), nämligen Gotlands landskapsrätt saffranspannkakan.

Idag fyndade jag en "korv" med färdig risgrynsgröt så på eftermiddagen svängde jag ihop en saffranspannkaka. I år är ju saffran dessutom billigt, om jag ser till hur det har varit de senaste åren, så det gäller att passa på ;)

Saffranspannkaka åt jag för första gången för några år sedan och efter det har det blivit ett par gånger till. Otroligt gott med juliga smaker från saffran och mandel. Perfekt rätt att tillaga i julhelgen då det oftast blir gröt över.

Salmbärssylt (det som gotlänningarna har till sin saffranspannkaka) är otroligt gott till, men har du inte det hemma kan du ta en annan god sylt, t ex hallon. 

Pannkakan kan verkligen rekommenderas. Lättlagad är den också när man väl har en färdig gröt. Min favorit och snäppet godare än Ålandspannkaka i och med att jag tycker så mycket om saffran.

Risgrynsgröt- 4 port.
  • 2 dl rundkornigt ris alt. avorioris
  • 4 dl vatten
  • 1 ½ msk smör
  • 1 ½ tsk salt
  • 8-9 dl mjölk 3%
  • 1 kanelstång
  • 1- 1½ msk socker
  • ev. 1 krm ekologiskt vaniljpulver alt. 1 tsk vaniljsocker
Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på svag värme ca 10 min. Tillsätt mjölk och kanelstång. Låt gröten koka på mycket svag värme 30-40 min. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock. Smaksätt med sockret. Servera med mjölk och kanel.

Saffranspannkaka- 4-6 port.
  • 1 sats risgrynsgröt (se recept ovan)
  • 1 kuvert saffran á ½ g + 1 sockerbit
  • 2 dl grädde eller mjölk 3%
  • 4 ägg
  • ½ dl socker alt. russin
  • 1 dl skållad mandel, hackad
Stöt saffran med en sockerbit och blanda ner i den färdiga gröten. Blanda också ner mjölk eller grädde och äggen, ett i taget. Rör om ordentligt mellan varje ägg. Smaksätt med socker/russin och blanda i den hackade mandeln. Häll smeten i en smord låg och vid form. Grädda mitt i ugnen i 200 graders ugnsvärme i 30-40 min.

Mjölkfritt: Ersätt grädde, mjölk och smör med mjölkfria alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar