12 november 2011

Marockansk gryta

Förra julen fick jag tidningen Hälsa i julklapp - så nu dimper den ner i min brevlåda en gång i månaden.

En sak jag gillar med tidningen är Pia Halls recept, som alltid är jättegoda. I senaste numret fann jag ett recept på en het och värmande gryta med potatis, morötter och kikärter. Den var godare dagen efter, för då hade grytans hetta balanserats och det brann inte i munnen när man åt den.

Till bakade jag ett snabbt bröd som åts med jordnötssmör. På grytan hade jag en créme fraiche med saffran (ej på bild), vilken gjorde sig otroligt bra med de övriga kryddorna. Testa grytan om du gillar vegetariska grytor.

Vill du tillaga grytan gör du såhär:
Värm upp olja i en stor kastrull och fräs 1 hackad gul lök i den i några minuter. Tillsätt därefter 2 slantade morötter, 1 paprika i bitar och 2 finhackade vitlöksklyftor. Fräs i ytterligare några minuter. Rör i 2 tsk harissa, 1 tsk kummin samt 1 tsk mald koriander.

Tillsätt därefter 6-8 dl grönsaksbuljong och 1 burk hela tomater. Låt grytan koka i ca en kvart. Tillsätt 500 g skalad och tärnad potatis och koka grytan tills potatisen har mjuknat. Rör i 4 dl kokta kikärter. Servera grytan med valfria tillbehör, t ex. couscous eller bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar