14 maj 2011

Bagels

För ett tag sedan bakade jag bagels för första gången i mitt liv. Det var lite pyssel att göra dem, men det var värt det för resultatet blev bra.

De är goda att fylla med olika fyllningar. Den här gången tog jag det som fanns att tillgå hemma; salladsmix, gravad lax, philadelphiaost, salladslök, paprika och camembert.

Camembert liknar brie fast med mer smak. Ost är gott och det passar ju till så mycket ju. Snart blir det dags att plocka fram grillen och grilla halloumi :)

12 bagels
  • 5 dl vatten
  • ½ paket jäst á 50 g
  • 1 dl torkad frukt, t ex tranbär, russin & blåbär
  • ½ dl ljus sirap
  • 2 tsk salt
  • 1 msk rapsolja
  • 13-14 dl vetemjöl special
  • sesamfrön och/eller vallmofrön
Ca 3 liter vatten + ½ dl socker, till kokning

Värm vattnet till 37 grader. Lös jästen i vattnet och tillsätt sirap, olja, torkad frukt och salt. Knåda i mjölet tills degen börjar bli fast och släpper från bunkens kanter. Knåda sedan degen i minst 5 min, gärna med degblandare. Låt degen jäsa övertäckt ca 45 min. Ta upp på mjölat bakbord och skär degen i 12 bitar.

Forma varje degbit till 2 cm tjocka rullar. Forma till ringar och nyp ihop skarven noga. Låt bröden jäsa på plåt till dubbel storlek, i ca 30 min.

Koka upp vatten och socker i en stor kastrull. Sänk värmen så att vattnet sjuder. Sänk ner bröden i vatten och koka ca 3 min, till de flyter upp. Tag upp med hålslev, låt eventuellt rinna av på en ren bakduk. Lägg bröden på bakplåtspappersklädd plåt.

Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över frön. Grädda bröden i 225 grader (200 grader varmluft) i ca 15-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar