2017-02-25

Laddar upp med energi

Hoppas att allt är bra med er denna lördag?!

Idag laddade jag mitt förråd med mellanmål, som är lätta att ta med sig till skolan eller på resor.

Jag gjorde två varianter av nötfria bollar: en variant fick kokos och dadlar som bas och kakao med en förnimmelse av kanel som smaksättning. 

Den andra varianten fick även dem dadlar som bas, men istället för kokos blev det pumpafrön. Smaksättningen på dessa blev även här kakao, men jag rullade hälften i lingonpulver och den andra hälften i blåbärspulver, så dessa bollar fick även smak av det. Blev riktigt gott, speciellt med lingonpulvret som, med sin syrlighet, bröt av fint till kakaon.

Önskar er en god fortsättning på helgen! Ta hand om er!

Kokos- och kakaobollar
Lägg 2 dl kokosflingor, 20 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja, 1 msk kakaopulver, 1 nypa malen kanel och 1 nypa flingsalt i en matberedare. Mixa ihop till en slät massa. Forma, med lätt fuktade händer, bollar av smeten. Rulla hälften av bollarna i kokosflingor och resterande bollar i kakaopulver. Förvara i kylen eller frys in.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan. Äggfritt.

Energibollar med pumpa & kakao (överst till vänster)
Lägg 2 dl pumpafrön i en matberedare och mixa de snabbt, så att de krossas något. Tillsätt 20 urkärnade färska dadlar, 1 msk kokosolja, 1 msk (ljus) tahini, 2 msk kakaopulver, 1 msk chiafrön, ev. 1 msk kallt vatten och 1 nypa flingsalt. Mixa ihop till en slät massa. Forma bollar av smeten. Rulla hälften av bollarna i t.ex. kokosflingor, lingonpulver, blåbärspulver, kakaopulver, eller vad du själv önskar. Förvara i kylen eller frys in.
Glutenfritt. Kan frysas. Mjölkfritt. Nötfritt. Vegan. Äggfritt.

2016-11-09

Vintern är här

En väldigt enkel studenträtt som har härliga smaker av (rökig) paprika, hetta och med en sötsur karaktär. Perfekt för lite kyligare dagar. Jag gör den oftast då jag har haft långa skoldagar och vill ha något snabbt.

2 port: Hetta upp olja i en stekpanna eller tjockbottnad kastrull. Fräs 1 tunt skivad gul lök på svag värmen i oljan i ca 8 min så att den blir mjuk och gyllene.

Tillsätt 2 rivna vitlöksklyftor, en bit skalad, finriven färsk ingefära, 1 nypa chiliflingor och 2 tsk paprikapulver och fräs under omrörning i ytterligare 1-2 min. Tillsätt 3/4 dl ketchup, 1 tetra sköljda och avrunna kidneybönor och ca 3/4 dl kallt vatten.

Blanda om och låt allt småputtra i ca 5 min. Blanda i ca 1 msk citron på flaska (eller färskpressad om du har det). Smaka av med peppar. Servera med t.ex. kokt ris.
Glutenfritt. Mjölkfritt. Sojafritt. Vegan. 
Inspiration från Hugh Fearn Whittingstall.

2016-07-16

Apelsintofu

2 port: Sätt ugnen på 200° (175° varmluft). Blanda 2 skalade och finrivna vitlöksklyftor med 1 msk färsk, finriven ingefära, 2 msk tamarisoja, 1 msk äppelcidervinäger, 1-1½ msk agavesirap, apelsinskal från 1 ekologisk apelsin och 1 dl färskpressad apelsinjuice i en bunke, och rör om tills sirapen har löst sig.

Skär 1 paket naturell, fast tofu (gärna pressad) i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg skivorna i en ugnssäker form och häll över marinaden. Låt (gärna) tofun stå i kylen och dra i några timmar innan du ugnsbakar den.

Ställ in ugnsformen med tofun i ugnen och ugnsbaka i ca 30 min, tills den fått lite färg. Ta ut och servera med valfria tillbehör.
Glutenfri. Mjölkfri. Vegan.

God kväll!!
Hoppas att allt är bra med er?! 
Här är det bara bra. Sommardagarna far fram och jag passar på att njuta av solen och sommaren i stort.

Idag var en dag då jag hade lite mycket att göra, så dagens middag blev en snabb rätt bestående av härligt frisk och kryddig tofu som fick en härligt intensiv karaktär av ingefära och smak av apelsin. 

Jag tog fram tofun ur frysen igår och i morse pressade jag den, för att sedan kunna vispa ihop marinaden som tofun sedan fick gotta till sig i under några timmar.

En behöver inte marinera tofun i flera timmar, men det är helt klart att rekommendera, för smakerna hinner ta sig in i tofun då.

Önskar er en fin fortsättning på helgen! Ta hand om er! Kram.